Przejścia burtowe – rozmiary i tworzywa

Przejścia burtowe – rozmiary i tworzywa

przez Redakcja

Przejścia burtowe stanowią istotny element konstrukcji jednostek pływających, pełniąc kluczową rolę w utrzymaniu integralności i funkcjonalności kadłuba. Są to specjalne otwory lub przejścia umieszczone w burtach jednostki, które umożliwiają odprowadzanie wody, mają zatem decydujące znaczenie również w kwestii bezpieczeństwa. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej roli, konstrukcji oraz materiałom wykorzystywanym do produkcji przejść burtowych.

Przejścia burtowe – niezbędne na każdej jednostce

Przejścia burtowe pełnią niezwykle istotną rolę w funkcjonowaniu każdego typu jednostki pływającej. To nie tylko elementy ważne konstrukcyjne, ale również kluczowe w kwestii zapewnienia komfortu oraz bezpieczeństwa na morzu. Bez wytrzymałych i szczelnie zamontowanych przejść burtowych żadna morska wyprawa nie byłaby możliwa, a już z całą pewnością byłaby niebezpieczna. Są niezbędne zarówno na małych jednostkach rekreacyjnych, jak jachty, jak i na większych, profesjonalnych statkach handlowych.

Ich głównym zadaniem jest efektywne odprowadzanie wody poza jednostkę, co zabezpiecza przed nadmiernym zalewaniem pokładu i pozwala na szybkie obsychanie w razie zalania. W przypadku burz czy niesprzyjających warunków atmosferycznych właściwie funkcjonujące przejścia burtowe są kluczowe dla bezpieczeństwa załogi oraz samej jednostki.

Materiały używane do produkcji przejść burtowych – od stali do aluminium

Przejścia burtowe mogą być wykonane z wielu zupełnie różnych maeriałów. Wszystkie co prawda łączy wysoka odporność na zużycie, lecz różni sposób ich montażu czy też eksploatacji.

  • Stal nierdzewna – jest jednym z najczęściej wybieranych materiałów ze względu na swoją wytrzymałość i odporność na korozję. Jest to szczególnie ważne w środowisku morskim, gdzie sól i wilgoć mogą powodować szybkie zużycie innych materiałów.
  • Aluminium – jest znacznie lżejsze, ale nadal oferuje dobrą wytrzymałość i odporność na korozję. Jest również łatwiejsze do obróbki, co może przekładać się na niższe koszty produkcji. Warto jednak pamiętać, że aluminium może być bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne, takie jak wgniecenia czy zarysowania. 
  • PVC (polichlorek winylu)przejście burtowe może być wytworzone z PVC, tworzywa charakteryzującego się wysoką odpornością na działanie czynników atmosferycznych oraz wodę. To materiał o doskonałych właściwościach izolacyjnych.
  • Mosiądz – to materiał znany ze swojej wyjątkowej trwałości i odporności na korozję. Jego zastosowanie w konstrukcji przejść burtowych gwarantuje nie tylko solidność, ale także estetyczny wygląd, co ma znaczenie zwłaszcza na ekskluzywnych jednostkach
  • Istnieje również rozwiązanie, które łączy w sobie atuty PVC i stali nierdzewnej – kołnierz wykonany ze stali nierdzewnej połączony z polichlorkiem winylu. Zastosowanie obu tworzyw stanowi doskonały kompromis pomiędzy solidnością a odpornością na warunki morskie.

Wszystkie te materiały mają swoje unikalne właściwości, które sprawiają, że są odpowiednie do różnych zastosowań oraz spełniają oczekiwania w zakresie trwałości i funkcjonalności przejść burtowych na jednostkach pływających.

Wymiary przejść burtowych

Odpływy burtowe są dostępne w różnorodnych rozmiarach, co pozwala na ich dopasowanie do specyfiki oraz potrzeb konkretnych jednostek pływających. Średnice otworów dla odpływów i przejść burtowych obejmują zakresy: 12,2 mm, 15,2 mm, 19 mm, 20 mm, 22 mm, 25 mm, 26,5 mm, 35 mm oraz 39 mm. 

To bogata oferta rozmiarowa, która umożliwia skuteczne spełnienie różnorodnych wymagań żeglugowych oraz zapewnia optymalne funkcjonowanie systemu odprowadzania wody na pokładzie jednostki.

Inne istotne parametry przejść burtowych

Odpływy i przejścia burtowe są zróżnicowane pod wieloma względami, dlatego ich wyboru warto dokonać po dokładnej analizie swoich oczekiwań oraz możliwości instalacyjnych. Różnice obejmują:

  • kształt,
  • obecność końcówki na wąż, 
  • średnicę otworu,
  • średnicę węża.

Dzięki tej różnorodności armatorzy oraz kapitanowie mają możliwość wyboru odpowiedniego typu odpływów i przejść burtowych, dopasowujących się do specyfiki ich jednostki oraz indywidualnych potrzeb żeglugowych.

Jak wybierać przejścia burtowe: kluczowe czynniki do rozważenia

Podczas wyboru przejść burtowych, istotne jest zwrócenie uwagi na kilka kluczowych czynników. 

Jednym z najważniejszych aspektów jest typ i rozmiar łodzi, na której mają być zamontowane. Przejścia burtowe muszą być odpowiednio dopasowane do wielkości i typu jednostki, aby zapewnić jej bezpieczeństwo i funkcjonalność. Na przykład, na małych łodziach motorowych zazwyczaj stosuje się przejścia o średnicy 22-25 mm, podczas gdy na większych jachtach mogą być potrzebne przejścia o średnicy nawet 39 mm.

Materiał wykonania to kolejny istotny czynnik. Przejścia burtowe są zazwyczaj co prawda wykonane z tworzyw odpornych na działanie wody, w tym materiałów sztucznych, mosiądzu, stali nierdzewnej lub aluminium. Każdy z nich ma jednak swoje zalety i wady, które warto rozważyć.

Na koniec, warto zwrócić uwagę na metodę montażu przejść burtowych. Niektóre modele są przeznaczone do montażu na powierzchni, inne do montażu wpuszczanego. Wybór między tymi dwoma typami zależy głównie od preferencji właściciela łodzi i specyfiki jednostki.

Podobne Artykuły